Auteur Topic: Saxifraga 2014  (gelezen 298691 keer)

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #780 Gepost op: 16 maart 2014, 21:37:57 »
Moeten er nog saxen zijn, wat een waterval aan steenbreekjes Gert en Bart, fantastisch is dat.  ((14

Inderdaad een hele fraaie serie, heren, het blijft genieten om al die cultivars en soorten voorbij te zien komen. Zoveel schoons!!!
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #781 Gepost op: 16 maart 2014, 21:45:37 »
Hier nog een paar druppeltjes voor de waterval.

Om te beginnen een kwartet uit Tsjechië.

Saxifraga 'Excellent' (S. lilacina x S. lowndesii):



Saxifraga 'Mikuláš Koperník' (S. vandellii x S. lilacina):



Saxifraga 'Joyce Carruthers' (S. ‘Krákatit’ x S. kotschyi):



De vorige 3 zijn van Karel Lang, Saxifraga 'Laka' (S. iranica x S. ‘Tvůj Polibek’) is van Richard Dítě:


« Laatst bewerkt op: 16 maart 2014, 21:47:56 door Hans Meulenbelt »
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #782 Gepost op: 16 maart 2014, 21:55:56 »
Een tweetal S. x poluanglica's.

Saxifraga 'Tvůj Přítel' (S. poluniniana x S. ‘Winifred’):



Saxifraga 'Edgehill' (S. ‘Winifred’ x S. poluniniana), één van de eerste cultivars van David Walkey met een zeer opvallende kleur. Verdient alleen daarom al veel meer aandacht van de liefhebbers:



Een tweetal S. x anglica cultivars.

Saxifraga 'Myra' (S. x luteo-purpurea nm. lapeyrousii x S. lilacina):



Saxifraga 'Amberine' (S. aretioides x S. ‘Winifred’):


Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Gerrit Eijkelenboom

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 5219
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #783 Gepost op: 16 maart 2014, 22:05:47 »

 Natuurlijk zal ik sporadisch nog wel eens de gieter ter hand nemen, als het nodig is ...
Ik ga er ook van uit dat de bloei er niet gaat onder lijden. Saxen maken immers hun bloemknoppen aan in de herfst, wanneer het meer zal regenen ...
Enfin, we zien wel.  8)


Hierbij een foto van de muur.

Die muur is natuurlijk geknipt voor een rotsplantenwand, maar ik denk dat je het waterprobleem wat onderschat Jan. De jouwe staat vrij in het land, van twee kanten droogt hij uit en vangt alle wind.
Ja, saxen zijn zeer droogtebestendig. Ikzelf heb mijn watergeefsysteem losgekoppeld vanaf december wegens bevriezingsgevaar van de pomp en het reservoir. Maar nu begint de droogte al wel zich te laten voelen. Je ziet het aan de kleur van de steen en de blaadjes.

Een sectorsproeier met watercomputer en je hoeft nergens meer naar om te kijken.

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #784 Gepost op: 16 maart 2014, 22:06:29 »
Een tweetal creaties van Bart.

Saxifraga 'Hidde' (de bloemen zijn al een beetje over hun top):



Saxifraga 'Paradisiac':



Saxifraga 'Thalia' (seedling of S. ‘William Boyd’) komt van Miroslav Kraus. Er is iets aan de hand met de bloemen, die zijn misvormd. Bij de plant die Bart eerder liet zien was dat zo te zien niet het geval.



Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #785 Gepost op: 16 maart 2014, 22:12:21 »
Hmmm, momenteel zijn alle Saxofielen op de proppen gekomen, vandaar deze schone Saxen watervallen.

Natuurlijk ga ik er nog wat lappen op geven ...
iemand nog een Cumulus ?
Woehaaaaaahaaaaaa !
Jullie werden al bang ...

1/ 'Alba' een plantje van 20 jaar. Ik weet het, ik geef er niet veel uitleg bij...
Pfff, moet je zelf maar opzoeken.... ))4
2/ Deze zou moeten x irvingii 'Gem' zijn, maar is die niet wat bleker ? Het ziet er eerder een x poluanglica uit ... Het is trouwens een Saxje van op de droge muur.
3/ 'Gina Lollobrigida' in een zandsteen rotstuintje.
4/ Dit is, denk ik, een (Ik heb het niet genoteerd) 'Tvoje Pisen' in een trogje dat ik de vorige keer proberen verkopen heb.  De mensen die het niet gekocht hebben, zullen er nu wel spijt van hebben ...
En zie je dat kleine, lieve bloempje ? Dat is van een Cumulusje ...
Woehaaaaaahaaaa !!!

 8) --11
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #786 Gepost op: 16 maart 2014, 22:16:36 »
En om Frankie een plezier te doen nog wat saxen met Engleria bloed.

Saxifraga 'Armida' (S. stribrnyi x S. ferdinandi-coburgi) met oranje bloempjes, helaas op de foto niet te zien. Volgens het boek Porophyllum Saxifrages zijn de bloemblaadjes (petals) about 1-2 mm. longer than sepals, orange at bud-break, turning into a dingy pale yellow:



En tot slot een drietal zaailingen.

Deze zaailing komt van zaad met het label Saxifraga federici-augusti subspecies grisebachii:



En deze zaailing komt van zaad met het label Saxifraga federici-augusti subspecies grisebachii 'Wisley':



Dit is de Saxifraga 'Crystalie' zaailing die ik al eerder heb laten zien:


« Laatst bewerkt op: 16 maart 2014, 22:31:18 door Hans Meulenbelt »
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Hans Meulenbelt

  • Rotsplantfanaat
  • Senior poster
  • ****
  • Berichten: 730
  • Irisarian
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #787 Gepost op: 16 maart 2014, 22:24:45 »
2/ Deze zou moeten x irvingii 'Gem' zijn, maar is die niet wat bleker ? Het ziet er eerder een x poluanglica uit ...

Saxifraga x irvingii 'Gem' moet niet een beetje bleker zijn, Jan, maar véél bleker. Hier een citaat uit het boek Porophyllum Saxifrages over de kleur van de bloemblaadjes van S. 'Gem': a very pale lilac-pink to almost white. Ik denk dat je gelijk hebt en dat dit inderdaad een x poluanglica is. De echte S. 'Gem' heb ik 2 jaar geleden uit Harlow meegenomen, maar die is helaas kassie wijle.
Hans Meulenbelt.
Leusden, Nederland.

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #788 Gepost op: 16 maart 2014, 22:37:07 »

 Natuurlijk zal ik sporadisch nog wel eens de gieter ter hand nemen, als het nodig is ...
Ik ga er ook van uit dat de bloei er niet gaat onder lijden. Saxen maken immers hun bloemknoppen aan in de herfst, wanneer het meer zal regenen ...
Enfin, we zien wel.  8)


Hierbij een foto van de muur.

Die muur is natuurlijk geknipt voor een rotsplantenwand, maar ik denk dat je het waterprobleem wat onderschat Jan. De jouwe staat vrij in het land, van twee kanten droogt hij uit en vangt alle wind.
Ja, saxen zijn zeer droogtebestendig. Ikzelf heb mijn watergeefsysteem losgekoppeld vanaf december wegens bevriezingsgevaar van de pomp en het reservoir. Maar nu begint de droogte al wel zich te laten voelen. Je ziet het aan de kleur van de steen en de blaadjes.

Een sectorsproeier met watercomputer en je hoeft nergens meer naar om te kijken.
Ik weet het Gerrit, maar ik ben er vrijwel zeker van dat mijn experiment gaat lukken. Ik ga wat water bijgeven met een eenvoudige gieter.
Daarbij komt ook nog dat ik er zeker van zou zijn, dat dit met tufstenen niet zou lukken. Om de heel eenvoudige reden dat tufsteen 10 keer meer poreus is dan mijn zandsteen, dus zal zandsteen veel langer water vasthouden. Het is ook niet omdat de steen er droog uitziet, dat er geen water meer zou inzitten. Mocht je er een stuk afkappen, dan zou je merken dat het binnenste toch nog vochtig is ...
Ik heb ook gewone tuingrond gebruikt voor de planten, die houdt 10 keer meer water vast dan rotsplantengrond, wegens het grote kleigehalte.
Er zijn ook drie kleine Dionysia's geplant en daarvan weet ik zeker dat die direct het loodje leggen, als ze droog komen te staan. Ze hebben al heel wat droge dagen doorstaan (ik kijk er echt niet veel naar hoor) en daarbij komt nog dat ze onder een steen staan, waardoor er praktisch geen regen op kan vallen. Voorlopig leven ze nog altijd ...
Ik heb al zo een soort experiment met maanstenen op diezelfde plaats. Een beetje verder aan het hekje, zie je ze. Die maanstenen liggen op een laagje grond van 10 cm op die stenen paal. Ik denk al een jaar of twintig. Die stenen moet nog meer uitdrogen, want het zijn solitaire stenen. Mijn Draba 'Udo' staat er al die tijd op, in volle zon. Als er in de zomer een grote droogte is, dan zou je zeggen dat die Draba dood is, helemaal bruin ... Als het terug regent, wordt die gewoon terug groen. Ook nog een Arabis androsacea en dan nog een paar Saxen op de noordzijde, waaronder een Saxifraga 'Winifred'. De keren dat ik die zelf water gegeven heb, kan ik op mijn hand tellen.
Er staat ook een  Saxifraga vayredana die ik weet niet hoe groot is, die palmt bijna een hele maansteen in, samen met Sempervivum 'Othello' op het andere paaltje.

Tja, de natuur is soms sterker dan je denkt. En rotsplanten en stenen .... dat is een hele natuurlijke combinatie.  ))4
 ;)
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #789 Gepost op: 16 maart 2014, 22:43:59 »
2/ Deze zou moeten x irvingii 'Gem' zijn, maar is die niet wat bleker ? Het ziet er eerder een x poluanglica uit ...

Saxifraga x irvingii 'Gem' moet niet een beetje bleker zijn, Jan, maar véél bleker. Hier een citaat uit het boek Porophyllum Saxifrages over de kleur van de bloemblaadjes van S. 'Gem': a very pale lilac-pink to almost white. Ik denk dat je gelijk hebt en dat dit inderdaad een x poluanglica is. De echte S. 'Gem' heb ik 2 jaar geleden uit Harlow meegenomen, maar die is helaas kassie wijle.
Ik had zo een donkerbruin vermoeden ...
De rozetten zien er ook al niet irvingii-achtig uit. Ik heb die vorig jaar in Utrecht gekocht, ik weet nog welke stand, maar de naam van die meneer niet.
Enfin, het maakt niet uit, die zal die wel van een andere duistere bron bekomen hebben.
Op het wereldvermaarde internet, zijn er trouwens zowel bleke exemplaren als donkerder exemplaren te vinden.
Gelukkig is de Saxifraga politie bij de pinken. 8) 8)
 _07
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #790 Gepost op: 16 maart 2014, 22:48:42 »
2/ Deze zou moeten x irvingii 'Gem' zijn, maar is die niet wat bleker ? Het ziet er eerder een x poluanglica uit ...

Saxifraga x irvingii 'Gem' moet niet een beetje bleker zijn, Jan, maar véél bleker. Hier een citaat uit het boek Porophyllum Saxifrages over de kleur van de bloemblaadjes van S. 'Gem': a very pale lilac-pink to almost white. Ik denk dat je gelijk hebt en dat dit inderdaad een x poluanglica is. De echte S. 'Gem' heb ik 2 jaar geleden uit Harlow meegenomen, maar die is helaas kassie wijle.


Hier een oude foto van een ouwe  x irvingii 'Gem' (burseriana 'Gloria' x  x irvingii 'walter Irving'

De bloemen komen zoals hans zegt een beetje Lilac-Pink uit waarna ze al snel
zoals je ziet bij sommigen wegkleuren naar erg licht bijna wit.
Deze plant is inmiddels verplaatst en doet het nu beter,niet de makkelijkste  x irvingii!

'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #791 Gepost op: 16 maart 2014, 22:54:09 »
Hmmm, die 'Thalia' heb ik nog niet, zie er appetijtelijk uit ...

1/ Dit is een 'Tvoje Pisen', dat is de enige naam die ik vanbuiten ken van de 'Yourkes'. Dit is dus 'Your Song'.
Het is dan nog niet de juiste naam, want er moeten waarschijnlijk nog zo van die rare tekentjes op, en die staan niet op mijn klavier.
2/ Gelukkig kan ik het aflezen van het labeltje dat dit een 'Tvuj Usmev' is. Welke Your dat is, moet je maar zelf uitzoeken.  --11
Ook een beetje moeite doen, hé ? ))4
3/ Ook zo een spel, maar deze keer groeiend in een zandsteen. Who needs tuf ? ))4 ))4 ))4 ))4 ))4
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #792 Gepost op: 16 maart 2014, 23:02:30 »
En om Frankie een plezier te doen nog wat saxen met Engleria bloed.

Saxifraga 'Armida' (S. stribrnyi x S. ferdinandi-coburgi) met oranje bloempjes, helaas op de foto niet te zien. Volgens het boek Porophyllum Saxifrages zijn de bloemblaadjes (petals) about 1-2 mm. longer than sepals, orange at bud-break, turning into a dingy pale yellow:

(Link naar bijlage)

En tot slot een drietal zaailingen.

Deze zaailing komt van zaad met het label Saxifraga federici-augusti subspecies grisebachii:

(Link naar bijlage)

En deze zaailing komt van zaad met het label Saxifraga federici-augusti subspecies grisebachii 'Wisley':

(Link naar bijlage)

Dit is de Saxifraga 'Crystalie' zaailing die ik al eerder heb laten zien:

(Link naar bijlage)
De Frankie zijn ogen zullen uitpuilen, zijn tong zal half op de grond hangen, een grote plas pré verteringssappen producerend.
Ook zal er een kleine okselwaterval ontstaan, samengaand met hoogritmische hartkloppingen en zweetparels op zijn licht fronsend voorhoofd, terwijl zijn neusvleugels zich lichtjes zullen optillen ...
Allemaal symptomen die wijzen in de richting van een sterk toxische Engleria verslaving en die pas opleeft bij het zien van sterk stimulerende Engleria beelden ...

 8) ;D --6 :o ((2 ((2 ((2
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Jan Fouquaert

  • Rotsplantfanaat
  • Superposter
  • ******
  • Berichten: 4027
  • Geslacht: Man
  • Leiomerus
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #793 Gepost op: 16 maart 2014, 23:03:39 »
2/ Deze zou moeten x irvingii 'Gem' zijn, maar is die niet wat bleker ? Het ziet er eerder een x poluanglica uit ...

Saxifraga x irvingii 'Gem' moet niet een beetje bleker zijn, Jan, maar véél bleker. Hier een citaat uit het boek Porophyllum Saxifrages over de kleur van de bloemblaadjes van S. 'Gem': a very pale lilac-pink to almost white. Ik denk dat je gelijk hebt en dat dit inderdaad een x poluanglica is. De echte S. 'Gem' heb ik 2 jaar geleden uit Harlow meegenomen, maar die is helaas kassie wijle.



Hier een oude foto van een ouwe  x irvingii 'Gem' (burseriana 'Gloria' x  x irvingii 'walter Irving'

De bloemen komen zoals hans zegt een beetje Lilac-Pink uit waarna ze al snel
zoals je ziet bij sommigen wegkleuren naar erg licht bijna wit.
Deze plant is inmiddels verplaatst en doet het nu beter,niet de makkelijkste  x irvingii!

Hmm, ziet er toch ook wel redelijk roos uit ? ))4
www.rots-plant.be  -  website over juwelen

Bart Moerland

  • ALPIGENA/Saxifraga World
  • Rotsplantfanaat 2
  • Top poster
  • *****
  • Berichten: 2090
  • Geslacht: Man
  • 'Saxifraga World'
    • Saxifraga World
Re: Saxifraga 2014
« Reactie #794 Gepost op: 16 maart 2014, 23:13:20 »
ach,ja  Jan....is ook zo....die kleuren...hebben we het al vaker overgehad......is afhankelijk
van zoveel factoren.  Kijk maar naar dit bloei seizoen....de kleuren zijn veel donkerder.
De 'Allendale Bravo' is hier dit keer zo mooi en donker....nog nooit  zo gezien.

trouwens..... die 'Gem' van jouw ziet er wel leuk uit,mooi dingetje.
trouwens.....die 'Thalia' hebt u dan gemist toen uwe 'Hoogheid' hier was,is wel op voorraad.
(of is dit weer sluik reclame? :-[)
'Saxifrages...the Backbone of the real Rockgarden'