Bloedzuiger


H

HaMu

Guest
De glimlach waarmee we onze visjes en garnaaltjes in de Aqua40 bekeken, verdween snel toen we deze bloedzuiger ineens tussen het Acadama zagen verdwijnen.....

Gelukkig hadden we hem snel te pakken. Nu maar hopen dat er niet meer in zitten!

TJ8ofdQOTEOhTH0EpVOunpeqHDOpPJc4.jpeg


https://youtu.be/DN5ty-L3lUk
 
Hoe groot is die eigenlijk??
Even goed in de gaten houden of je er meer gaat zien.
 
John, hij kan zich uitrekken tot wel 6 cm :-(
Raar dat we hem nog niet eerder hebben gezien...
 
Oeps dat is een beste zeg. Gelukkig heb je hem nu en nu maar hopen dat hij geen vriendjes heeft in je bak ;)
 
Of vriendinnetjes....
 
Jakkes ik vind het smerige beesten.
Op welke manieren kommen ze eigenlijk in een aq terecht :S
 
Niks smerigs aan.. ze horen bij het leven, doen nuttig werk, zijn in niet te grote hoeveelheden ook niet onwenselijk in ons aquarium.
Zullen veelal via plantjes binnen komen, en afhankelijk van de omstandigheden zich gaan voortplanten.
In 1 van mijn bakken heb ik ze al jaren (een iets kleinere soort) en heb ze niet kunnen betrappen op onwenselijk gedrag ;)
 
Mark,
Wat is het nuttige deel dan want dat is me niet bekend dus.
 
Ze zien er 'eng' uit door hun gedrag, ik zie ze liever ook niet. Alhoewel... voor een goede aderlating.. ;)
We hebben er nog eentje gevonden.
Waarschijnlijk inderdaad met plantjes meegekomen, ze moeten er al een maand of twee inzitten. Nog geen visje verloren. Maar in hoeverre ze nuttig zijn.... :S
 
Dan heb je nu denk ik zn vriendin dus gevonden ;)
 
Dit ziet er uit als een Erpobdella stagnalis, de op 1 na grootste soort die we in nederland kennen. Mooie en inderdaad nuttige beesten, ze eten net als slakken voedselresten en andere troep, ook eten ze wormen, planaria, slakken en andere kleine ongewervelden. Deze soort heeft te zwakke kaken om een mens te bijten.
 
Ik heb er tijden een in mijn opkweekbak met (toen nog) rasbora galaxie (nu: margaritatus) gehad.
Ook rustig laten zitten met het idee: Oh die ruimt de rommel op, dat komt wel goed, geen paniek.

Tot ik 'm vol aan de buik van een van de halfwas visjes zag hangen (die het niet overleefd heeft natuurlijk).
Dat was het doodvonnis van dit exemplaar en zijn/haar familieleden.

Ik heb helaas geen idee welk type dat was, maar bij mij is de hele soort niet meer welkom.
 
christa zei:
Ik heb helaas geen idee welk type dat was, maar bij mij is de hele soort niet meer welkom.
Begrijpelijk in deze ;)

Wel blijkt de bulk van de wormpjes die als bloedzuiger worden beschouwd zich voornamelijk te voeden met detritus, worden ook wel eens detritus-wormen genoemd, bewegen zich (afhankelijk van de soort) op dezelfde manier voort als je verwacht van een bloedzuiger.
In algemene zin blijken zogenoemde 'bloedzuigers' die in aquaria voorkomen onschadelijk, dat er uitzonderingen op de regel zijn staat buiten kijf ;)
 
Nou dan snap ik waarom ze nuttig zijn, maar toch heb ik ze liever buiten de deur ;)
 
Voor de meeste mensen zijn wurmpjes per definitie vies, en bloedzuigers.. brrr.. ;)
Je moet de kop van mijn kinderen zien als ik met mijn vinger microwormen uit het kweekbakje veeg en zo aan de vissen voer :O
 
Ja dat is zo Mark, dat is hier net zo hoor. Dat is net zo n reactie als Jessica geeft als ze wurmpjes ziet dus :D.
 
Ik heb een erpobdella een keer binnen een halve minuut een hele tubifex zien opslurpen alsof het spaghetti was. Roven kunnen ze dus wel.
 
Wij vroegen ons al af waar ze van leefden, we zijn nog geen visjes kwijtgeraakt maar willen daar ook niet op wachten....

We zijn er niet bang van, ik heb in Zweden veel grotere exemplaren in de meren gezien!

Tot nu toe is het bij deze twee gebleven. Ze hebben beiden een poosje in een glas met water gezeten. De grootste zoog zich vast aan het glas en verkende de omgeving met de andere kant van zijn lijf. De kleinere kroop ondernemend uit het glas om het aanrecht te verkennen.

Dank voor de uitleg Jelle.
 
Ik heb nooit last van ongedierte.
had niet eens opstart wormen (voor zo ver ik weer)
 
Ik zou ze in mijn bak laten zitten als ik ze had, ze ruimen goed op, en als je ze ziet bewegen weet je dat alleen erg zwakke vissen gepakt kunnen worden, ze bewegen namelijk erg onhandig. Ik kan me niet voorstellen dat een gezonde vis gepakt word.
 
De tweede ontdekten we omdat we zijn lijf uit de Akadama zagen kronkelen toen er een garnaal overheen liep. De garnaal sprong direct omhoog zodat de bloedzuiger er niet bij kon. Dus zou inderdaad alleen een zwak dier een prooi zijn.

Weet iemand hoe snel ze zich kunnen vermeerderen? En hebben ze natuurlijke vijanden in de bak?
 
De eieren en jongen worden door de moeder volgens mij nog een tijdje op de buik mee genomen. Hoe snel de voortplanting gaar durf ik niet te zeggen. Maar als de populatie te groot word en het zoeken van eten lastiger, dan eten ze elkaar wel weer.
 
Dank voor de gewaardeerde informatie en alle reacties.

We hebben nog geen vriendjes en vriendinnetjes kunnen ontdekken.
We zijn iets anders over ze gaan denken maar twijfelen of ze wel passen in een Aqua40 :)
 
kellemes zei:
Voor de meeste mensen zijn wurmpjes per definitie vies, en bloedzuigers.. brrr.. ;)
Je moet de kop van mijn kinderen zien als ik met mijn vinger microwormen uit het kweekbakje veeg en zo aan de vissen voer :O

Kan ik geloven! :)
 

Terug
Bovenaan