Hirudotherapie (behandeling met bloedzuigers) bij Jim, van Daihyo

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Maureen95, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48475
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Hirudotherapie (behandeling met bloedzuigers) bij Jim, van Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-02-22 08:59

*Bokt.nl
Bokt community

Afbeelding
En de bloedzuiger aan de binnenkant van de sprong tijdens
de 2e behandeling. Foto: Dayhio.


Een maand geleden plaatsten we een artikel waarin hirudotherapie, behandeling met bloedzuigers, wordt besproken. Onder dit artikel reageerde Daihyo, dat haar paard Jim deze behandeling ook krijgt. Wij mochten haar een aantal vragen over deze therapie stellen. Hieronder lees je haar verhaal.

Let op: op de foto's in een spoiler is bloed te zien. Open ze niet, als je hier niet tegen kan.


* Voor wie je niet kent? Kan je jezelf en je paard voorstellen?
Ik ben Amanda, 39 jaar en woon aan de rand van de Veluwe. Ik beheer mijn eigen paddock paradise, waar mijn beide paarden staan, met nog 4 kuddegenoten. Mijn haflinger Jim is nu 17 en sinds juni 2020 geblesseerd aan zijn rechter achterbeen. Hij staat sindsdien op pensioen.

* Voor welke aandoening is Jim behandeld met bloedzuigers?
Hij heeft een beschadiging aan zijn spronggewricht rechts. Waarschijnlijk door een uitglijder of een trap van een ander paard. In de periode dat dit is gebeurd, haalde ik hem dagelijks met nieuwe wonden uit de kudde. Er was flink gedoe. Helaas zullen we nooit weten wat er echt gebeurd is.
In eerste instantie dacht mijn eigen dierenarts een probleem met SI of laag in de rug, maar de scintigrafie van de Lingehoeve wees een probleem met de sprong aan.

Hij is lokaal ingespoten met corticosteroïden en heeft een infuus met tildren gehad. Het advies was: pensioen en kijk maar hoe het verloopt. Na 9 maanden (werkzame tijd van de tildren) zijn we terug geweest voor nieuwe foto's.
Links de foto van begin december 2020 en rechts die van eind augustus 2021. In de rode cirkel de beschadiging. Je ziet duidelijk dat het bot slechter is. Officieel heeft hij de diagnose spat gekregen, met progressief botafbraak.
Afbeelding

* Hoe ben je bij deze behandeling uitgekomen?
Het advies van de Lingehoeve was opnieuw een infuus met tildren en definitief op pensioen. We mochten nog wel 2x per week een klein rondje stappen als we dat beiden leuk vonden. Mentaal had hij ook een behoorlijke tik gehad, want we zijn ook noodgedwongen verhuisd. Eerst naar een tijdelijke plek en daarna vanuit de kliniek naar ons paddock paradise. Hij knapte erg op van af en toe weer een rondje stappen.

Maar ergens zat het me niet lekker. Hij ging steeds beter lopen. Okee, wel af en toe niet helemaal rad na een rare beweging, maar de meeste tijd ging hij steeds beter lopen. Hij ging weer spelen, galoppeerde als een malloot over de track en na een jaar zag ik hem voor het eerst weer steigeren. Dat doet een paard met pijn niet. Je ziet wel dat hij voorzichtig met het been is, maar ik twijfel tussen pijn of een mechanisch probleem. Oftewel: is het bot niet aan het vergroeien, zoals bij klassieke spat? Daarom wil ik halverwege dit jaar nog eens een foto laten maken.

Maar terug naar de bloedzuigers. Van alle kanten kreeg ik adviezen voor behandelingen. Het is moeilijk om te filteren wat werkt. Ik heb hem 2x een kuur met silicium gegeven en twijfelde tussen een behandeling met bloedzuigers of hyaluronzuur. Beiden werden niet door mensen in de buurt gedaan, tot.... onze vaste behandelaar van lymfedrainage de opleiding ging doen voor therapie met bloedzuigers.
Toen was de keuze snel gemaakt.

* Hoe werkt de behandeling met bloedzuigers en waar wordt deze behandeling nog meer voor gebruikt?
Officieel heet het hirudotherapie. De bloedzuigers worden op de aangedane plek en/of op lymfeknopen in de buurt geplaatst. Geen garantie dat ze bijten overigens, want dat is ook van veel factoren afhankelijk. Temperatuur is er daar 1 van. Onze eerste afspraak kon dan ook niet door gaan omdat het te koud was en dan gaan ze slapen. Verder is Jim harig, wat het ook niet makkelijker maakt. De 1e keer zijn er 10 bloedzuigers geplaatst, waarvan er 5beten. 1 in de lies, want daar is het warmer. En 4 aan de buitenkant van de sprong. Ze zitten in een kous, eventueel met warmtepads, op de te behandelen plek. En dan is het wachten. Suzan Abbink, onze therapeut, stimuleert ze af en toe met warmte of door ze op een andere plek te zetten.

Afbeelding

De 2e behandeling beten er maar 2, 1 in de lies en 1 aan de binnenkant van de sprong.
En als ze klaar zijn (letterlijk volgezogen), laten ze vanzelf los. Ik merk het aan Jim, meestal zwiept hij wat met zijn staart. Het zal een raar gevoel zijn denk ik. Het bloed altijd na, dus het ziet er wel wat naar uit, maar het hoort erbij. Naast bloed komt er ook overtollig weefsel mee. Het voelt een beetje plakkerig. Dat is goed, want dat ruimt weer op in het lichaam.

De bloedzuigers tijdens de 1e behandeling. Hier had er al 1 losgelaten, vandaar het bloed.
Spoiler:
Afbeelding


Bloedzuiger in de lies
Afbeelding

Wat ze precies doen? Ik citeer Suzan daarin even: "Het zijn een soort kleine biologische apotheekjes. Ze spuiten tussen de 70 en 100 verschillende werkzame stoffen in via het speeksel. De stoffen werken pijnstillend, licht bloedverdunnend, hormoon regulerend, ontstekingsremmend, antibacterieel, gewrichtssmerend, bloeddrukverlagend, vaatverwijdend, ze verbeteren de doorbloeding, de lymfatische doorstroming en stimuleren het immuunsysteem."
Daardoor kunnen ze voor veel klachten gebruikt worden. Ik weet niet of reclame maken mag, maar hier staat het super uitgelegd: https://www.suzanabbink.nl/hirudotherapie

* Heeft de behandeling het gewenste effect gehad?
Jim heeft pas 2 behandelingen gehad en dit zullen er nog meer worden. Ik vind wel dat hij in zijn lopen verbetert. Zo goed, dat we onder begeleiding zelfs training heel voorzichtig op gaan bouwen. Want ik ben er van overtuigd dat wanneer hij mentaal beter in zijn vel zit en zijn spieren sterker zijn, dat het achterbeen kan opvangen. Helemaal goed wordt het niet meer, het oude niveau ook niet. Hij is ook al 17, dus dat is lastiger dan bij een jong paard. Maar ik ga samen met een revalidatietrainer kijken naar mogelijkheden, o.a. voor lange teugelwerk, stretchen onder het zadel en ritjes buiten. Dit had ik vorig jaar niet durven dromen. Dus ja, het zal zeker bijdragen aan zijn herstel! Naast al het andere dat we doen, vrij kunnen bewegen, aangepast voer op maat gemaakt, kuur silicium, ostheopathie, cranio sacraal, masseren en mentaal welzijn goed houden.

* Waarom heb je voor deze behandeling gekozen?
Eigenlijk waren er geen opties die goed bij zijn blessure pasten. Tildren vond ik gewoon te duur, als je kijkt naar het effect wat het de 1e keer had (niet). Er zijn maar weinig therapieën die ook goed voor botherstel werken. Het meeste is toch gericht op de weke delen. Ik heb me goed laten informeren en zelf ingelezen en vind Suzan ook gewoon een heel fijn down to earth persoon. Dat past ook goed bij ons.
Overigens is Jim in de afgelopen anderhalf jaar dat hij met de blessure staat ook behandeld door een osteopaat en cranio sacraal om zijn lichaam los te houden. Hij heeft echt wel gecompenseerd in zijn lijf.

* Moet de behandeling worden herhaald?
Ja, met 1 behandeling zijn we er niet. Maar hoeveel keer zal afhangen van de aandoening. Jim heeft nu 2 behandelingen gehad en de 3e staat gepland.

* Worden de bloedzuigers speciaal voor dit "werk" gekweekt?
Ja dit zijn medicinale bloedzuigers en worden hier speciaal voor gekweekt. Ik heb me laten vertellen dat er verschillende soorten zijn, allen worden gekweekt.

* Hoe vaak kan je zo'n bloedzuiger gebruiken?
Dat vind ik wel de keerzijde, dat kan maar 1x. Dit heeft te maken met overdracht van bloed. Je weet niet wat je paard nog meer in zijn bloed bijdraagt aan bijvoorbeeld ziektes. Als je een bloedzuiger dan gebruikt voor een ander paard, dan kan deze er ook ziek van worden. Dit geldt overigens pas als de bloedzuiger bijt. De bloedzuigers die niet bijten kunnen uiteraard gewoon nog gebruikt worden.

* Wil je hierover zelf nog iets kwijt aan de Bokkers?
Ik vind het zelf belangrijk om eerst een diagnose te hebben voor je aan een therapie als deze begint. Hier was het verhaal van de kliniek heel duidelijk en was hij eigenlijk uitbehandeld. En wat dan?

Ik ben veel gaan zoeken en lezen naar alternatieve therapieën. Want ondanks alle goede suggesties en adviezen, zag ik echt door de bomen het bos niet meer en ik wilde niet zomaar iets doen. Het heeft dus uiteindelijk nog een half jaar na de laatste röntgenfoto's geduurd voor ik de keuze heb gemaakt en ik er van overtuigd was dat dit een goed passende alternatieve therapie was.

Verder moet je wel tegen bloed kunnen, want het bloed echt nog wel wat uren na. Wij hebben de behandeling aan het eind van de middag gedaan, waardoor het snel donker werd en het niet zo opviel. Want ik kan me voorstellen dat mensen schrikken wanneer een paard met een bebloed been in de wei staat. Helpt ook niet dat hij hele lichte benen heeft. Dus zorg dat je paard niet goed zichtbaar is of er een uitleg op het hek hangt om gedoe te voorkomen.

Nabloeden:
Spoiler:
Afbeelding

Josien_

Berichten: 9027
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Re: Hirudotherapie (behandeling met bloedzuigers) bij Jim, van Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 09:47

Wat interessant!
Dat nabloeden ziet er wel heftig uit, kan dat geen kwaad? Hoe voorkom je dat daar nog een infectie aan komt?

Suzanne F.

Berichten: 49283
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 11:06

Iehk…. Brrr wat naar om te zien.
Ik geloof best dat dit bij sommige klachten zou kunnen werken maar eerlijk gezegd geloof ik er niet in dat een paard met een beschadigd spronggewricht of spat hiermee kan genezen.
Maarrrr, ik volg wel. Ben benieuwd.

hagelslag
Berichten: 9068
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Hirudotherapie (behandeling met bloedzuigers) bij Jim, van Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 11:13

Bloedzuigers zijn echt geniaal.

Ik zeg niet dat ze bij alles helpen. Maar wij hebben er met hoefbevangenheid ervaring mee.
Merrie van mn zusje is toen echt zo vlot beter geworden

Tevens hebben wij het gebruikt bij een peesschede ontsteking + peesblessure. Maar voor deze blessure heeft ze ook op eggbars gestaan dus het was een beetje van beide

Afbeelding
Afbeelding

troi
Berichten: 17017
Geregistreerd: 12-09-08
Woonplaats: Boven Zwolle

Re: Hirudotherapie (behandeling met bloedzuigers) bij Jim, van Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 11:22

Super interessant!

Al vind ik dat 1x gebruiken ook wel een nadeel. Worden ze bevroren ofzo erna om ze te doden?

Je zou ze natuurlijk zelf kunnen houden om ze alleen voor je eigen paard later opnieuw te gebruiken maar dat lijkt me best wat gedoe. Moet je daar een heel terra ofzo voor inrichten denk ik.

Josien_

Berichten: 9027
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 11:24

hagelslag schreef:
Bloedzuigers zijn echt geniaal.

Ik zeg niet dat ze bij alles helpen. Maar wij hebben er met hoefbevangenheid ervaring mee.
Merrie van mn zusje is toen echt zo vlot beter geworden

Tevens hebben wij het gebruikt bij een peesschede ontsteking + peesblessure. Maar voor deze blessure heeft ze ook op eggbars gestaan dus het was een beetje van beide

[ [url=m/BhnKOb.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Z2Q670.jpg]Afbeelding[/url] ]


Bij jou ziet het er in ieder geval een stuk minder bloederig uit!

Monchou

Berichten: 7036
Geregistreerd: 16-08-05
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 11:24

Heel interessant! Ik volg!

Wel dezelfde vraagtekens als Suzanne, hoe kan een bloedzuiger effect hebben op bot?

hagelslag
Berichten: 9068
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 11:31

Josien_ schreef:
hagelslag schreef:
Bloedzuigers zijn echt geniaal.

Ik zeg niet dat ze bij alles helpen. Maar wij hebben er met hoefbevangenheid ervaring mee.
Merrie van mn zusje is toen echt zo vlot beter geworden

Tevens hebben wij het gebruikt bij een peesschede ontsteking + peesblessure. Maar voor deze blessure heeft ze ook op eggbars gestaan dus het was een beetje van beide

[ [url=m/BhnKOb.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Z2Q670.jpg]Afbeelding[/url] ]


Bij jou ziet het er in ieder geval een stuk minder bloederig uit!



Ohh maar de bloederige foto heb ik ook wel.
Even in een spoiler.



Spoiler:
Afbeelding



Bloedzuigers worden vaak inderdaad na gebruik ingevroren.
Er word gezegd dat je ze eventueel voor het zelfde dier of mens nog een x mag gebruiken. Maar dit is gewoon niet verstandig.

Ik weet dat je een tijd terug ze kon terug sturen naar waar je ze had gekocht en dan kwamen ze dan daar met pensioen in een speciale vijver/bak.


En nee je kunt niet bot helen ermee.
Maar je kunt wel een hele hoop qua pijn en ongemak ermee weghalen.
Bij ontstekingen helpt het echt goed

Rizette
Berichten: 4396
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 16:45

Welke vorm van spat heeft jouw paard? De botoplossende vorm? Dat er bot verdwenen was of is het de vorm waar de sprong aan elkaar groeit en daardoor stijf wordt maar bij het vergroeien de pijn ws grotendeels verdwenen zal zijn?

Rizette
Berichten: 4396
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 16:47

hagelslag schreef:
Bloedzuigers zijn echt geniaal.

Ik zeg niet dat ze bij alles helpen. Maar wij hebben er met hoefbevangenheid ervaring mee.
Merrie van mn zusje is toen echt zo vlot beter geworden

Tevens hebben wij het gebruikt bij een peesschede ontsteking + peesblessure. Maar voor deze blessure heeft ze ook op eggbars gestaan dus het was een beetje van beide

[ [url=m/BhnKOb.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Z2Q670.jpg]Afbeelding[/url] ]

Was het op eggbars plaatsen enige behandeling voor de peesblessure? Geen rust en nadien opbouw met stappen?

moonsparkle
Berichten: 21740
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 16:50

Het lijkt me toch een best pijnlijke behandeling? Merk je daar iets van?

karuna
Drukke kabouter

Berichten: 37276
Geregistreerd: 14-05-03
Woonplaats: Ergens waar het rustig is FrNl

Re: Hirudotherapie (behandeling met bloedzuigers) bij Jim, van Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 16:54

Boeiende informatie. Het blijven wonderlijke brrrr beestjes.

Voor zover mijn kennis van bloedzuigers is spuiten ze eerst een soort verdovingsspul zodat je niet echt voelt dat ze aan je vast bijten.

hagelslag
Berichten: 9068
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 16:57

Rizette schreef:
hagelslag schreef:
Bloedzuigers zijn echt geniaal.

Ik zeg niet dat ze bij alles helpen. Maar wij hebben er met hoefbevangenheid ervaring mee.
Merrie van mn zusje is toen echt zo vlot beter geworden

Tevens hebben wij het gebruikt bij een peesschede ontsteking + peesblessure. Maar voor deze blessure heeft ze ook op eggbars gestaan dus het was een beetje van beide

[ [url=m/BhnKOb.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/Z2Q670.jpg]Afbeelding[/url] ]

Was het op eggbars plaatsen enige behandeling voor de peesblessure? Geen rust en nadien opbouw met stappen?



Eigenlijk Was het advies inslapen.
Uiteraard rust was ook een advies
Ze heeft een tijd lang op een kleine paddock gestaan met een open stal.
En stappen aan de hand op het harde.


Bloedzuigers heb ik bij mijzelf ook al gebruikt.
En ik kan je zeggen, het voelt raar aan.
Sommige bijten eerst best gemeen.
Maar zodra als dat ze een paar seconden zitten voel je een verlichting van de pijn

moonsparkle
Berichten: 21740
Geregistreerd: 21-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 16:58

karuna schreef:
Boeiende informatie. Het blijven wonderlijke brrrr beestjes.

Voor zover mijn kennis van bloedzuigers is spuiten ze eerst een soort verdovingsspul zodat je niet echt voelt dat ze aan je vast bijten.

Ah dan zou ik het eerst op mezelf uitproberen :Y)

Josien_

Berichten: 9027
Geregistreerd: 12-08-04
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 16:59

hagelslag schreef:
Ohh maar de bloederige foto heb ik ook wel.
Even in een spoiler.



Spoiler:
[ [url=m/YQ8aWK.jpg]Afbeelding[/url] ]



Hoe verzorg je deze wonden dan nadat je een behandeling hebt gehad?

hagelslag
Berichten: 9068
Geregistreerd: 18-09-10

Re: Hirudotherapie (behandeling met bloedzuigers) bij Jim, van Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 17:10

Gewoon laten bloeden totdat het vanzelf ophoud.
Verder er niks aan gedaan.

Wij doen eigenlijk sws niet veel met wondjes, tenminste niet met kleine wondjes.
Gelukkig hebben ze zo goed als nooit een wonde.
Maar wanneer wel proberen we de vliegen er weg te houden en meer niet

Albert

Berichten: 5733
Geregistreerd: 16-10-02
Woonplaats: Zutphen

Re: Hirudotherapie (behandeling met bloedzuigers) bij Jim, van Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 10:34

Ik wil dit niet zonder meer afschieten als kwakzalverij, maar zou toch graag enig wetenschappelijke onderbouwing voor deze behandeling willen zien.

Daihyo

Berichten: 88069
Geregistreerd: 01-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 10:52

Suzanne: het doel is ook niet genezen, want daarin deel ik jouw mening. Het doel was verbeteren en kans op een pijnvrij leven.

Josien: het nabloeden is niet heftig, het druppelt er uit, dus stroomt niet. Al lijkt het op de foto's best heftig, maar hier stond hij dus al een tijdje. Het bloed houdt het juist schoon, dus de kans op een infectie is zeer klein.

Rizette: dat is niet te zeggen. Hij heeft niet klassieke spat, maar een trap gehad op zijn spronggewricht waardoor het bot is beschadigd. Spat is eigenlijk een verzamelnaam voor aandoeningen aan het spronggewricht. Dus hoe het gaat verlopen konden ze ook niet zeggen. Ik hoop dat het gaat vergroeien inderdaad. Daarom wil ik ook nieuwe foto's laten maken in het voorjaar.

Albert: hirudotherapie is niet nieuw. Sterker nog, het is heel oud. Google levert je veel informatie op. Of er echt wetenschappelijk onderzoek naar gedaan is, durf ik niet zo te zeggen. Ik heb vooral veel ervaringen (positief en negatief, van artsen en patiënten) gelezen voor ik een beslissing maakte. En voor mij is het ook niet het enige dat op de lange lijst stond. Alleen deze therapie leek voor ons het beste te passen. Niet om het bloed er uit te halen, maar om de stofjes die ze inbrengen.

Ik vond vooral deze site/wiki interessant, als het gaat om informatie: https://nl.frwiki.wiki/wiki/Hirudoth%C3%A9rapie
Onderin staan ook nog een aantal bronnen.
Voor ervaringen heb ik ook vooral gegoogled en verschillende sites bekeken en zo mijn mening gevormd.

Kwakzalverij vind ik het niet. Maar of het bij mijn paard gaat werken, dat zal de tijd leren. En dit zal ook in combinatie met meerdere factoren zijn. Voorlopig zie ik hem verbeteren en dat is voor mij het belangrijkste :j

Rizette
Berichten: 4396
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 11:31

Albert schreef:
Ik wil dit niet zonder meer afschieten als kwakzalverij, maar zou toch graag enig wetenschappelijke onderbouwing voor deze behandeling willen zien.
Die bestaat niet

Rizette
Berichten: 4396
Geregistreerd: 11-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 11:36

Daihyo schreef:
Suzanne: het doel is ook niet genezen, want daarin deel ik jouw mening. Het doel was verbeteren en kans op een pijnvrij leven.

Josien: het nabloeden is niet heftig, het druppelt er uit, dus stroomt niet. Al lijkt het op de foto's best heftig, maar hier stond hij dus al een tijdje. Het bloed houdt het juist schoon, dus de kans op een infectie is zeer klein.

Rizette: dat is niet te zeggen. Hij heeft niet klassieke spat, maar een trap gehad op zijn spronggewricht waardoor het bot is beschadigd. Spat is eigenlijk een verzamelnaam voor aandoeningen aan het spronggewricht. Dus hoe het gaat verlopen konden ze ook niet zeggen. Ik hoop dat het gaat vergroeien inderdaad. Daarom wil ik ook nieuwe foto's laten maken in het voorjaar.

Albert: hirudotherapie is niet nieuw. Sterker nog, het is heel oud. Google levert je veel informatie op. Of er echt wetenschappelijk onderzoek naar gedaan is, durf ik niet zo te zeggen. Ik heb vooral veel ervaringen (positief en negatief, van artsen en patiënten) gelezen voor ik een beslissing maakte. En voor mij is het ook niet het enige dat op de lange lijst stond. Alleen deze therapie leek voor ons het beste te passen. Niet om het bloed er uit te halen, maar om de stofjes die ze inbrengen.

Ik vond vooral deze site/wiki interessant, als het gaat om informatie: https://nl.frwiki.wiki/wiki/Hirudoth%C3%A9rapie
Onderin staan ook nog een aantal bronnen.
Voor ervaringen heb ik ook vooral gegoogled en verschillende sites bekeken en zo mijn mening gevormd.

Kwakzalverij vind ik het niet. Maar of het bij mijn paard gaat werken, dat zal de tijd leren. En dit zal ook in combinatie met meerdere factoren zijn. Voorlopig zie ik hem verbeteren en dat is voor mij het belangrijkste :j

Dat is idd een ander probleem dan spat, maar goed als het spronggewricht gaat vergroeien kun je het misschien onder spat verstaan maar mensen moeten dit dan idd niet zien als vergelijkbaar met spat.in de zin dat het een oplossing zou geven voor spat. Ik vraag me ook af in hoeverre de bloedzuigers iets voor jouw paard gedaan hebben. Het valt wel onder de definitie van kwakzalverij en is ook nog eens erg duur heb ik begrepen? Persoonlijk zou ik mijn geld dan liever in een goede kliniek besteden.

Daihyo

Berichten: 88069
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Hirudotherapie (behandeling met bloedzuigers) bij Jim, van Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 11:50

Bij goede kliniek was ik al geweest hè, alleen de diagnose heeft al 4 maanden tijd en geld aan onderzoeken door meerdere dierenartsen gekost. En toen de behandelingen nog.
En de laatste boodschap was dat de kliniek niets meer kon doen. Ja een infuus met tildren en op pensioen tot hij teveel pijn zou hebben en dan inslapen. Maar dat infuus had hij 9 maanden eerder al gehad (bij diezelfde kliniek) en heeft geen effect gehad. Kosten daarvan zijn 950 euro + een dag kliniek + stress van het vervoer. Daar kan ik heel veel andere dingen van doen, waaronder meerdere behandelingen met de bloedzuigers, supplementen, osteopaat, cranio sacraal, goede bekapper, revalidatietrainer.

Oftewel: regulier is hij uitbehandeld, had ik het dan maar moeten laten gaan?

senna21

Berichten: 11870
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 11:51

Albert schreef:
Ik wil dit niet zonder meer afschieten als kwakzalverij, maar zou toch graag enig wetenschappelijke onderbouwing voor deze behandeling willen zien.

Dit paard is volgens de regulieren uitbehandeld.
Wetenschap weet lang niet alles.

hagelslag
Berichten: 9068
Geregistreerd: 18-09-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 11:51

Daihyo schreef:
Bij goede kliniek was ik al geweest hè, alleen de diagnose heeft al 4 maanden tijd en geld aan onderzoeken door meerdere dierenartsen gekost. En toen de behandelingen nog.
En de laatste boodschap was dat de kliniek niets meer kon doen. Ja een infuus met tildren en op pensioen tot hij teveel pijn zou hebben en dan inslapen. Maar dat infuus had hij 9 maanden eerder al gehad (bij diezelfde kliniek) en heeft geen effect gehad. Kosten daarvan zijn 950 euro + een dag kliniek + stress van het vervoer. Daar kan ik heel veel andere dingen van doen, waaronder meerdere behandelingen met de bloedzuigers, supplementen, osteopaat, cranio sacraal, goede bekapper, revalidatietrainer.

Oftewel: regulier is hij uitbehandeld, had ik het dan maar moeten laten gaan?



Nee je hebt er goed aan gedaan.

Kwakzalverij is het zeker niet.
Het is iets wat vroeger zelfs gebruikt werd in ziekenhuizen.
Hier in duitsland word het nog regelmatig gebruikt

Ayasha
Blogger

Berichten: 57979
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 12:20

Daihyo schreef:
Suzanne: het doel is ook niet genezen, want daarin deel ik jouw mening. Het doel was verbeteren en kans op een pijnvrij leven.

Josien: het nabloeden is niet heftig, het druppelt er uit, dus stroomt niet. Al lijkt het op de foto's best heftig, maar hier stond hij dus al een tijdje. Het bloed houdt het juist schoon, dus de kans op een infectie is zeer klein.

Rizette: dat is niet te zeggen. Hij heeft niet klassieke spat, maar een trap gehad op zijn spronggewricht waardoor het bot is beschadigd. Spat is eigenlijk een verzamelnaam voor aandoeningen aan het spronggewricht. Dus hoe het gaat verlopen konden ze ook niet zeggen. Ik hoop dat het gaat vergroeien inderdaad. Daarom wil ik ook nieuwe foto's laten maken in het voorjaar.

Albert: hirudotherapie is niet nieuw. Sterker nog, het is heel oud. Google levert je veel informatie op. Of er echt wetenschappelijk onderzoek naar gedaan is, durf ik niet zo te zeggen. Ik heb vooral veel ervaringen (positief en negatief, van artsen en patiënten) gelezen voor ik een beslissing maakte. En voor mij is het ook niet het enige dat op de lange lijst stond. Alleen deze therapie leek voor ons het beste te passen. Niet om het bloed er uit te halen, maar om de stofjes die ze inbrengen.

Ik vond vooral deze site/wiki interessant, als het gaat om informatie: https://nl.frwiki.wiki/wiki/Hirudoth%C3%A9rapie
Onderin staan ook nog een aantal bronnen.
Voor ervaringen heb ik ook vooral gegoogled en verschillende sites bekeken en zo mijn mening gevormd.

Kwakzalverij vind ik het niet. Maar of het bij mijn paard gaat werken, dat zal de tijd leren. En dit zal ook in combinatie met meerdere factoren zijn. Voorlopig zie ik hem verbeteren en dat is voor mij het belangrijkste :j

Het werd dan wel hoofdzakelijk gebruikt voor aderlatingen... :) Niet voor dit soort dingen.

Talida

Berichten: 6391
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: nieuw vennep

Re: Hirudotherapie (behandeling met bloedzuigers) bij Jim, van Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 13:17

Mijn vader heeft het destijds ook gehad, in het ziekenhuis. In de hoop zn afgehakte vinger weer aan de praat te krijgen. Heeft helaas niet gewerkt. Neemt niet weg dat het best zn nut kan hebben in sommige gevallen.